2294066207 Αθ. Χρυσίνα 13 & Αριστείδου 25, Μαραθώνας doraroussi@gmail.com
hero image

 

Η μουσική
Ωδείο Μαραθώνα Θεοδώρα Ρούση - Χορωδία - Μουσικοκινητική - Μουσικοθεραπεία - Βιωματικά Εργαστήρια - Μαραθώνας Αττική


Στην Αρχαία Ελλάδα ο Πλάτωνας στο έργο του  ‘Πολιτεία’ είχε διατυπώσει την ανάγκη και ωφέλεια της μουσικής εκπαίδευσης στους νέους.

 

 

 

Μέσα από τον κόσμο της μουσικής έκφρασης, του ρυθμού, της κίνησης και του λόγου τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους. Πολλά μουσικοκινητικά συστήματα όπως των μουσικοπαιδαγωγών Carl Orff  και Emil Jacques Dalcrose στοχεύουν στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας, της προσήλωσης, της μουσικής και κινητικής ανεξαρτησίας και ελευθερίας, στον αυτοσχεδιασμό και στην δημιουργικότητα. Αυτό που υποστήριζε ο Πλάτωνας ανέπτυξαν οι μεταγενέστεροι παιδαγωγοί του 20 ου αιώνα για την διδασκαλία της μουσικής. Όταν το παιδί νιώσει όμορφα μέσω της συνεισφοράς του στην συνολική προσπάθεια αυξάνεται η πίστη του στην προσωπική του αξία και αναπτύσσεται  ο αυτοσεβασμός του. Η συμμετοχή των παιδιών σε σύνολα με ηχηρές κινήσεις, όργανα, λόγο και κίνηση, τα βοηθάει να αυξήσουν την ικανότητα τους για συγκέντρωση και υπευθυνότητα, τα μαθαίνει να εντάσσονται σε σύνολα και μαθαίνουν  να εργάζονται ομαδικά έχοντας στη διάθεσή τους ποικίλα ηχοχρώματα, αυτενεργώντας στον κόσμο της μουσικής.
Είναι σημαντική  η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου καθώς και  η μουσική εκπαίδευση από την προσχολική ηλικία μέσω της μουσικοκινητικής αγωγής αλλά και σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης των νέων ως εξωσχολική δραστηριότητα αφού δεν δίνεται η δυνατότητα αυτή μέσα στα σχολεία. Στόχος της μουσικής παιδαγωγικής δεν είναι τόσο η διδασκαλία ενός μουσικού κώδικα αλλά κυρίως η διαμόρφωση μιάς ισορροπημένης προσωπικότητας, η ανάπτυξη της ευαισθησίας και της δημιουργικότητας του νέου ανθρώπου. Να αναπτύξει θετική στάση προς την καλή ποιοτική μουσική, σαν μια μορφή τέχνης, είτε είναι έντεχνη, παραδοσιακή, λαϊκή ή ξένη.
 

 

     
     
 

Το σχολείο που φυσιολογικά θα’ πρεπε  να διαμορφώνει αυτά τα κριτήρια, έχει στη σημερινή κοινωνία συγκεκριμένους στόχους. Αποβλέπει κυρίως στην ανάπτυξη του λογικού στοιχείου στο παιδί .Προετοιμάζει τους αυριανούς επαγγελματικά ‘επιτυχημένους’ στη ζωή με κριτήρια αποκλειστικά οικονομικά. Τομείς γνώσεις που αποβλέπουν στην ανάπτυξη της ευαισθησίας, της δημιουργικότητας παραμελούνται ή απορρίπτονται, σαν δευτερεύοντες ή ανούσιοι. Κι όπως είναι γνωστό, η υπερτροφία του λογικού στοιχείου πληρώνεται από την ατροφία των υπολοίπων.
Η  μουσική, μαζί με την ζωγραφική το θέατρο και άλλες τέχνες θα πρέπει να έχουν σαν ρόλο τους ακριβώς την ανάπτυξη της ευαισθησίας του παιδιού, της αντίληψης και της κοινωνικότητάς του, σαν αντιστάθμισμα στα υπόλοιπα μαθήματα. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε μια ατμόσφαιρα χαράς και παιχνιδιού με την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και όχι ενός στείρου μαθήματος.
Είναι επίσης γνωστό από την αρχαιότητα έως και τις πιο πρόσφατες μελέτες ότι η μουσική έχει ευεργετικές και θεραπευτικές ιδιότητες γι αυτό άλλωστε έχει εισαχθεί ως επικουρικό θεραπευτικό μέσο στην ιατρική αλλά και στα σχολεία σε άτομα με ιδιαιτερότητες.
Ο σπουδαίος παιδαγωγός και σύγχρονος πρόδρομος της μουσικοθεραπείας ο Dalcrose υποστήριζε  «Η μουσική πρέπει να παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην γενικότερη εκπαίδευση και όχι μόνο στην μουσική εκπαίδευση, γιατί ανταποκρίνεται στις πιο ποικίλες επιθυμίες του ανθρώπου.»
Εύχομαι όλοι οι φορείς που υπηρετούν την μουσική εκπαίδευση και αγωγή να οδηγήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε μια πιο ισορροπημένη κοινωνία με ευτυχισμένους ανθρώπους.

 

 

 

Δώρα Ρούση
Διευθύντρια Σπουδών του ‘Ωδείου Μαραθώνα’,
Υψίφωνος, Μουσικοπαιδαγωγός.